Oli vuosi 1632, kun flaamilainen taidemaalari Antoon Van Dyck (1599-1641) ikuisti kankaalle englantilaisen nuoren paroni Philip Whartonin (neljäs paroni Wharton, 1613-1696). Paroni tarjosi tällöin taiteilijalle studion ja työtä. Wharton peri isänsä aatelistittelin vain 12-vuotiaana. Hänestä tuli ajan myötä Englannin sisällissodan parlamentin puolustajien eli keropäiden puolella kokenut sotilas, poliitikko sekä diplomaatti. Hän oli myös innokas muotokuvien keräilijä. Suuri osa hänen henkilökohtaisesta kokoelmastaan oli juuri Van Dycken käsialaa. Paroni oli myös ensimmäinen ei-kuninkaallinen, joka onnistui saamaan Van Dycken maalaaman muotokuvan.

web_vandyckphilip

A. Van Dycken alkuperäinen maalaus Philip Whartonista vuodelta 1632 | National Gallery of Art

Kuvassa näkyvä taulu oli osa muotokuvien sarjaa, jonka Wharton tilasi Van Dyckelta itsestään ja perheenjäsenistään. Teos päätyi Englannista Katariina II Suuren (1729-1796) hankkiman Walpole -kokoelman mukana Eremitaasiin. Muotokuva myytiin vuonna 1930 Yhdysvaltoihin, jossa se on nyt nähtävillä Washingtonissa National Gallery of Artissa.

web_venny_muotokuva

Hanna Hirsch-Paulin (1864-1940) muotokuva Venny Soldan-Brofeltista | Göteborgs Konstmuseum

Venny Soldan kopioi maalauksen Pietarissa

Venny Soldan-Brofeldt (os. Soldan, 1863-1945) tunnetaan etenkin taidemaalarina. Taiteilijan tuotanto on kuitenkin monipuolinen aina koruista ja veistoksista huonekaluihin asti. Vuosina 1883-1884 Venny opiskeli Pietarilaisessa Stieglitzin yksityisessä akatemiassa, josta hän lähti myöhemmin jatkamaan opiskelujaan silloiseen eurooppalaisen taiteen keskipisteeseen Pariisiin. Nuori taiteilija rahoitti taideopintojaan maalaamalla kopioita kuuluisien mestareiden töistä. Eräs näistä mestareista oli Van Dyck, jonka muotokuvan Philip Whartonista Venny jäljensi alkuperäisiä 1600-luvulla käytettyjä tekniikoita mukaillen.

web_facebook_philipi_iso_2

Venny Soldan-Brofeldtin kopio Van Dycken alkuperäisestä Philip Whartonista

Soldanin muotokuva on alkuperäisestä teoksesta poiketen taustaltaan tumma ja keskittynyt paronin kasvoihin ja ylävartaloon. Teoksen myöhemmistä vaiheista kertoo, että myös Vennyn maalauksen korukehyksessä on Eremitaasin lakkasinetti. On varsin todennäköistä, että teos on maalattu Eremitaasissa.

web_facebook_vennysinetti_iso

Keisarillisen Eremitaasin lakkasinetti | Императорский Эрмитажъ

Philip matkaa Pietarista Viipuriin ja edelleen Raaheen

1930-luvulla Vennyn maalaama taulu oli päätynyt Viipuriin, rikkaan taidekeräilijän ja mesenaatin sekä hänen puolisonsa Sonjan yhteiseen ylelliseen kotiin. Sonjan ja rikkaan mesenaatin avioliitto päättyi kuitenkin myrskyisten vaiheiden jälkeen eroon. Philip taulu jäi Sonjalle, joka avioitui uudelleen tulevan Raahen kaupunginjohtajan insinööri Hännisen kanssa. Näin taulukin päätyi Raahen kaupunkiin.

Vuodet vierivät, toinen maailmansota tuli ja meni. Sodan jälkeen mureni myös Sonjan ja insinöörin avioliitto. Sonja jäi yksin asumaan Raaheen. Taulun nykyisen omistajan äidin ääni muistelee 1980-luvulla äänitetyllä tallenteella kaunista Sonjaa seuraavasti:

Sonja oli komea nainen. Muistan hänen pukeutuneen kauniiseen kriminturkkiin. Turkki ylsi jalkoihin asti ja sen helmassa oli 30 senttimetriä nahkaa kuin kivijalkana. Helma ja kaulus olivat samaa ruskeaa nahkaa. Tällöin se oli kuitenkin jo parhaiden päiviensä loiston menettänyt.

web_facebook_venny_iso

Muotokuva Venny Soldan-Brofeldtin Philip taulun omistajasta Sonjasta Raahessa

Taulu myydään rahapulassa...

Lopulta Sonjan oli myytävä elääkseen kodistaan esineitä kuten tauluja, hopeaa, kristallia ja posliinia. Maalaus hankittiin tulevalle omistajalleen Sonjan vaatimattomasta kodista, pesuhuoneen viereisestä kammarista. Perheet olivat jo aiemmin tutustuneet ja ystävystyneet. Pian kaupan jälkeen jälkeen, Sonja toi uusille omistajille myös pienen itsestään maalatun muotokuvan muistoksi.

… ja se paljastuu aarteeksi

Taulu osoittautui aarteeksi vasta oston jälkeen, kun korukehyksistä löytyi teksti: V. Soldan copia efter A. Van Dyke. Sitten alkoi taulun tutkiminen ja kunnostus. Taulu kunnostettiin vuonna 1950 Raahessa toimineen konservaattori Leo Hengin toimesta. Vuonna 1952 silloinen Ateneumin intendentti ja dosentti Aune Lindström (1901-1984) antoi lausunnon taulusta. Todistuksessa on muun muassa maininta, että Vennyn maalaama jäljennös on erittäin hyvin suoritettu.

web_lindstrom

Tämän jälkeen teos muutti Turkuun. Hankinnasta lähtien Philip koristi perhekalleutena uuden kotinsa seinää. Samalla seinällä oli myös pieni muistoksi saatu pieni muotokuva Sonjasta. Noin 60 vuodessa sekä seinällä lepäävästä Sonjasta ja aatelismies Philipistä on tullut kuin perheenjäseniä. Nyt taulu listataan Eerik'sin tulevaan toukokuun huutokauppaan.

web_facebook_asetelma_iso

Philip ja Sonja yhteisessä kodissaan Turussa

Tykkäsitkö artikkelista? Jaa se ystävälle tai ryhmääsi tästä: